Dans og udtryk v . Mette Overgaard
Dagens program vi arbejde med kreativ dans først praksis, derefter teori og afslutning med med praksis.
Opvarmning
Gik på følg mig princippet Mette lavede nogle dans bevægelser, der passede til musikken, som vi prøvede at gøre kunsten efter.
De 4 ¨lege¨
Navne danse leg: vi stod i en stor cirkel, hvor man på skift skulle lave en dansebevægelse og sige sit navn. Når personen havde lavet sin bevægelse og sagt sit navn skulle den næste gøre det samme. Når der havde været 4 igennem skulle alle starte med, at lave den første bevægelse og det gjorde man helt op til den der sidst havde lavet en bevægelse. Dette gjorde vi så alle havde været igennem.
Tømmerflåde legen: Alle skulle gå rundt i et område Mette havde sagt var ¨tømmerflåden¨. Når
en tilfældig stoppede skulle alle stoppe. Der var en tilfældig, som skulle starte på en bevæge sig
igen, og så må alle bevæge sig igen. Den der startede med at bevæge sig fandt på en måde at bevæge sig på som alle andre skulle kopiere, indtil en stoppede og fandt på en ny bevægelse. Undervejs måtte der ikke snakkes. Dette fortsatte indtil alle
havde fundet på en bevægelse. Bevægelser vi var igennem: hinke, gå med hænderne på en bestemt
måde, rulle, gå som et dyr, osv.
CIA/efterfølger leg: Man skulle finde sammen 2 og 2. Hvor den ene skulle følge efter den anden uden at må blive set. Når forreste vender sig om, så skulle den bagerste skynde sig, at vende sig om, så man blev forreste. Legen blev udvidet med at forreste person kunne stå stille i stedet for at vende sig om. Bagerste person skulle tegne 3 tegn på ryggen af forreste person, hvor den forreste person skulle lave 3 trin til som begge skulle udføre sammen.
Vi fortsatte med den tidligere leg, de to der var sammen skulle tegne 3 tegn på ryggen af hinanden som skulle omsættes til 3 dansetrin. Nu skulle dansetrinene sættes sammen til en dans. Det kunne bygges mere på legen ved at tilføje en indgang og en udgang (måden man kommer til og fra dansestedet på).
Vores ¨færdige¨dans
Refleksion
Opvarmning
En fin opvarmning, det er en god måde at starte dagen op på. Vi fik rytme i kroppen og alle fik en tryghed ved dansen.
De 4 lege
Det er en god måde at bygge dans op på. Vi endte ud i at lave en dansekoreografi selv, det havde jeg ikke regnet med inden vi gik igang. Legene er godt, at bruge til danse undervisning. Der er en frihed ved at danse når man ¨leger¨det. Jeg tænker de elever der tænker dans er kedeligt, vil syntes mere om de her lege, end at skule danse en bestemt dansegenre.
Personligt
Jeg syntes jeg rykkede mig idag, det var en fed måde at se/udøve dans på. Mette var og dygtig til at komme rundt og give os råd, så vi blev bedre. Jeg er godt klar over mine bevægelser kan blive meget bedre, men det ved jeg også, at jeg skal træne på. Det er her var en god undervisnings gang i forhold til mit mål indenfor dans og udtryk. Jeg blev klar over hvor man kan lave dansekoreografi relativt nemt og hurtigt.