Spilhjulet
Dagens program oplæg om at være idræts udøver vs. Idrætslærer derefter praksis med to spil samt afprøvning af spilhjulet
Spilhjulet
Afprøvningen af spilhjulet forløb ved at vi skulle prøve et grundspil med bold. Spillet gik ud på at score mål, ved at kaste bolden (basketbolden) op på pladen af en basketball kurv. Når bolden havde ramt pladen, kunne man få et mål ved en medspiller greb bolden. Spillen måtte ikke løbe, hvis man havde bolden i hænderne. Holdene blev inddelt efter vores nye studiegrupper, så vi lærte hinanden at kende. I studiegruppen fik vi til opgave at skulle lave vores egne regler til grundspillet. Vi tog udgangspunkt i spilhjulet, så vi havde en ide om hvordan vores regler ville sætte præg på spillet.
Vi valgte at:
- Der kunne scores i begge ender, men ikke det samme sted to gange i træk. Dette gjorde vi for at få mere tempo i spillet og flere intense løb.
- Udskifte bolden fra en basketball til en volleyball. Dette gjorde vi for at spillerne skulle bruge mere teknik, da det kunne være svære at styrer boldens fart med sit kast.
- Der var mulighed for at lave 3 point ved at med spillerne skulle spille den rundt til alle inden, man kaste den op på pladen og greb den. Dette gjorde vi for at alle spillere skulle føle sig, som en del af spillet.
Vi fandt hurtigt ud af små ændringer kan skabe en stor effekt på spillet. Vi startede med at være 4 vs. 4, men den ene studiegruppe var kun 3, så det blev 3 vs. 3. Når det var 3 vs. 3 skulle alle løbe mere og bevæge sig mere for hinanden.
Rieflektioner over spilhjulet og vores spil
Spilhjulet er et godt redskab til at udvikle boldspil både for en lærer, men også eleverne kan bruge dette, til at skabe et nyt boldspil.
Det er et redskab der giver et godt overblik over, hvordan du skal udvikle et nyt boldspil.
Feedback på vores spil:
- Godt med mere tempo i spillet
- Godt med flere taktikske overvejelser, når vi skulle spille os frem og tilbage til basketball kurvene
- Alle blev mere involveret i spillet