Dans og udtryk

2018-01-11

Dagens program var tydelighed, arbejde med grænser, IKEA dans og danse til remser. 


Første del

Vi startede ud med at få af vide hvor vigtigt det er at været tydelig i hvad vi siger til eleverne. Det kunne være, at vi siger eleverne skal gå baglæns, her er det vigtigt vi er tydelig i hvad det betyder.

Anden del.

Vi skulle gå sammen to og to, hvor vi skulle arbejde med hinandens grænser. Vi lærte, at man ikke altid kan forvente at bare fordi du godt kan, er det ikke ens betydning med andre kan.

Tredje del.

Vi skulle danse berømte IKEA dans, dette er en dans alle idrætsstuderende skal igennem på Absalon. IKEA dansen er en koreografi, som Susanne havde forberedt. Vi fik dog indflydelse på hvordan dansens midterstykke skulle se ud. Vi havde 4 rum, hvor en studiegruppe havde et rum hver og arbejde i. Studiegrupperne skulle selv lave en koreografi, som passede ind i dansen, der var frit spil til hvad man ville lave, det skulle dog kun tage 8x8 takter. Vores gruppe havde fokus på at arbejde med armene og hinanden. Vi præsenterede dansen for hinanden og satte det hele sammen til sidst.

Fjerde del.

Vi fik et lille oplæg, hvor vi blev præsenterede for dansehjulet af Rudolf laban. Vi dansede til remser, hvor man lærte at huske sine dansetrin til remsens tekst. Den anden dans skulle vi selv lave en dans ud fra remsen tekst. Vi valgte finde på bevægelser der passede på ordene i remsen. 


Her ses vores IKEA dans


Refleksion

Første del

Tydelighed er en vigtigt del i lærerfaget. Det er med til at skabe en god klasseledelse og det skulle gerne være med til at skabe en god undervisning for eleverne.

Anden del

Dette er vigtigt fordi vi ikke kan forvente andre har det på samme måde, som en selv. Ude i praksis er det heller ikke alle elever der har det godt, med dans og være tætte på hinanden. Det er noget vi som idrætslærer skal være opmærksom på når vi skal arbejde med dans og udtryk, men også generelt i vores undervisning.

Tredje del

En god dans der ikke går for hurtigt, så dem der ikke har helt styr på dans kan være med (mig selv). Det var nogle bevægelser, som kan virke lidt mere naturlige for nogle der ikke danser så tit og det var med til at skabe mere tryghed ved dansen. Det ville være en god dans at starte op med i folkeskolen. Der er elev inddragelse, som kan skabe motivation og det er bevægelser eleverne har prøvet fra generel idrætsundervisning.

Fjerde del.

Når det kan være svært at tælle takter og danse på samme tid, så kan det være nemmere at synge en remse og danse til. Dette var det vi gjorde og det var nemmere for mig, måske også fordi det ikke var lige så langt og for mange forskellige trin. Dette ville også var en god måde at gøre ud i praksis, da der er elev inddragelse i form af de skal finde på en dans til remsen og det det kan skabe motivation hos eleverne. 

© 2017 Tobias Dalhoff Larsen, Idrætsblog.
Drevet af Webnode
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang