Fodbold

2018-09-28

Dagens program

Let opvarmning med efterfølgende trænings øvelser: Parvis - forskellige måder at afleverer på, Indersidespark, Inderside - gennem kegler, Inderside - række, Indersidespark - rundkreds, Spil 4 mod 2, Spil to hold - frit spil. 


For dagens undervisning har vi lavet et skema over undervisnings metoder, i de forskellige øvelser. 


Didaktisk refleksion 

Jeg har valgt at benytte hillerød modellen til mine didaktisk refleksioner. 

Modellen blev skabt under Hillerød-projektet fra 1980-1983.
Modellen blev skabt under Hillerød-projektet fra 1980-1983.

Parvis - forskellige måder at afleverer på

Her arbejdet vi i flet 2b, med form lukket, da Leif sagde vi skulle gå sammen to og to, men selv måtte vælge nogle forskellige afleverings metoder, så indholdet var åbent. 

Denne øvelse kunne måske have været blevet mere fodbold relateret, ved at arbejde i felt 1, da der var mange, som brugte hænderne til at aflevere frem og tilbage. Dog ville det måske være med til at motivationen daler hos den enkelte elev, da der ikke ville være meget indflydelse på denne øvelse. 

Indersidespark

Her blev der differentieret i forhold til de erfarne og uerfarne. 

De erfarne 

De erfarne arbejde i 2b. De skulle arbejde sammen med en uerfaren, så formen var lukket. De valgte hvor meget afstand samt kraft der skulle være i aflevering i forhold til den urefarnes niveau, så her var indholdet åbent.

De uerfarne

De uerfarne arbejdet i felt 1, da de var blevet inddelt med en marker, så formen var lukket. Den erfarne styrede indhold, derfor lukket for den uerfarne.  

Denne øvelse fungerede fint og jeg ville ikke lave det om, da alle blev udfordret, på forskellige måder. 

Inderside - gennem kegler

I denne øvelse arbejdet vi i felt 1. Formen var lukket da man skulle aflevere igennem keglerne. Indholdet var lukket da det skulle være inderside afleveringer igennem keglerne. Der kom dog en ændring i løbet af denne øvelse, hvor man kunne justere på formen. Vi måtte justere afstanden mellem keglerne, for at gøre det mere udfordrenede. Derfor kom denne øvelse over i felt 2a.

Jeg syntes øvelsen var god i den sidste del, da vi måtte justere afstanden mellem keglerne. Det er var også godt, det var en erfaren og uerfaren, der var sat sammen. Der er noget ansvar for den erfarne, som bestemmer om det skal være mere udfordrende for gruppen. 

Inderside - række 

Her arbejde vi i felt 1. Formen var lukket, da vi skulle aflevere til den der stod overfor en i den anden række, efterfølgende skulle man løbe ned bag køen, aflevering var til. Indholdet var også lukket, da det skulle være en inderside aflevering. 

Jeg mener godt man kunne lave denne øvelse om, hvor dem der ikke havde så godt styr på afleveringerne kunne drible ned til den der skulle modtage bolden. Dette ville gøre der ville være mere præcision i øvelsen og deltagerne ville have noget mere indflydelse på indholdet. Derfor ville jeg arbejde i felt 2b, hvis jeg stod for det.

Indersidespark - rundkreds

Vi arbejdede i felt 1. Formen var lukket da man skulle løbe rundt i rundkredsen og modtage en aflevering af dem der dannede rundkredsen. Indholdet var også lukket da det skulle være en inderside aflevering. 

Denne øvelse ville jeg ikke ændre på. Jeg mener den giver et godt indblik i hvordan det er, at spille fodbold. Det kræver overblik samt teknik. 

Spil 4 mod 2

I denne øvelse blev der også differentieret i forhold til de erfarne og uerfarne. Begge arbejder i felt 2b. Formen er lukket, ved de fire skal spille bolden rundt, uden den bliver ¨taget¨ af de to i midten. Indholdet var åbent, da man selv måtte vælge hvilken afleverings form, man ville benytte. 

De erfarne fik af vide de kunne måtte have en touch på bolden, så de skulle spille med første gangs afleveringer. 

De uerfarne havde frie touch, så de havde mulighed for at lave en første gangs berøring og derefter aflevere bolden videre.

Jeg ville ikke lave om på denne øvelse. Jeg mener det er godt, at der bliver differentieret mellem erfarne og uerfarne. Dog kan det være svært at få et godt flow i denne øvelse, hvis teknikken hos den enkelte  ikke er gode. Jeg ville ikke bruge denne øvelse i folkeskolen med nogle der aldrig har spillet fodbold før. 

Spil to hold - frit spil

Denne øvelse var almindelig kamp til to mål og derfor var formen lukket. Indholdet var til gengæld åbent, da vi selv måtte vælge hvordan vi afleverede, driblede eller skød på mål. Vi arbejdede i felt 2b. 

Denne øvelse ville jeg ikke lave så meget om, men der kunne komme nogle regler undervejs, så de erfarne fik de mere uerfarne med i spillet. Det ville jeg dog kun gøre, hvis jeg kunne se de uerfarne ikke blev spillet i spillet. Hvis jeg skulle ud i det ville jeg altså lukke indholdet mere og derfor bevæge mig over i felt 1. 


© 2017 Tobias Dalhoff Larsen, Idrætsblog.
Drevet af Webnode
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang