Fysiske test

2018-04-16

Dagens program

Kahoot om fysiologi, løbe test og test i boldmotorik, fysisk udholdendehed. 


Løbe test 

Vi lavede to forskellige løbe test, en bip-test og en andersen-test. Leif brugte Fitness test app, til der to forskellige test. Begge test er en aerob test, de tester ens maksimale ilt optagelse. Det er en aerob test fordi, kroppen arbejder over en længere periode og bliver hårdere og hårdere. Derfor har musklerne brug for at omsætte meget energi. Det kan kroppen klare ved at lade pulsen stige og lade musklerne optage mere ilt.

Musklernes energilager (glykogen (kulhydrat)) omsættes til arbejde, ved at der kommer mere ilt til musklerne, jo mere glykogen der kan forbrændes, jo mere arbejde kan der udføres.
Musklerne bruger altså ilt (O2) til at udføre arbejdet og derfor er de to test aerobt arbejde.

Bip-test 

Instruktion 

  1. Opmål en distance på 20 meter og marker endepunkterne med streger, tape eller kegler.
  2. Lad udøverne varme op på strækningen.
  3. Alle udøvere stiller sig bag den første streg og begynder at løbe ved det første bip.
  4. Præcist ved næste bip skal næste streg nås. Man skal mindst have en fod på linie med stregen. Hvis man er løbet for hurtigt stopper man og venter på bippet.
  5. Når der skiftes til en højere hastighed angives dette ved et dobbelt-bip.
  6. Når man ikke længere kan følge hastigheden, aflæses det maksimal ilt forbrug på skærmen.

Andersen-test

Instruktion 

  1. Banen skal være 20 m lang og markeres med en streg i hver ende.
  2. Stil kegler for hver 5. meter på banen. Dette gør måling af distance nemmere.
  3. Man løber frem og tilbage mellem stregerne. Ved hver vending skal man sætte foden på stregen og røre gulvet med hånden.
  4. Man løber i 15 sek. og holder pause i 15 sek.
  5. Testen varer ialt 10 minutter 
  6. Når man har løbet de ti min, så udregner man sin længde og derved finder sin maksimale ilt optagelse

Kaste test (boldmotorik test)

Materialer: 

  • Tennisbold
  • Stopur 

Man skal placer sig to meter fra en væg og kaste bolden op ad væggen med den ene hånd og gribe den i den anden. Dette gøre i 30 sekunder og så kan man aflæse hvor man ligger i en tabel. 


Siddende stød med medicinbold 

Materialer:

  • Medicinbold 
  • Målebånd 

Man sidder med ryg op ad en væg og kaster medicinbolden fremad. Ryggen må ikke forlade væggen. Der måles hvor langt der er blevet kastet. 


Stående balance test

Materialer:

  • Stopur 

Armene krydses og det ene ben løftes op så låret er vandret. Der tages tid på hvor lang tid man kan stå stille. Armene, bene og kroppen må ikke bevæge sig. 


Armstrækninger

Materialer:

  • Stopur 

Hænder og tær i gulvet og så går op i en armstrækning så albueleddet går fra en bøjning til et stræk. Når man er nede igen ligger man på maven og hænderne løftes op fra jorden og sættes i igen. Øvelsen forsætter i 1 min. 

Dette var en anerob test, fordi anaerobt arbejde kræver råstyrke eller eksplosionsstyrke, som styrkeløft. 


Refleksioner 

Løbe test

Bip-test

Fin test og en god måde at måle sin maksimale ilt optagelse. Testen kan godt virke, som en udskillesesløb.

Jeg personlig fik ikke et godt resultat, da jeg stadig har problemer med min ankel og måtte udgå hurtigt. Mit resultat var 26,1 jeg ved dog jeg kunne have lavet et bedre resultat. 

Andersen-test

En god test, der ikke udstiller nogle. Det er en test der er god til at få elever til at kæmpe med sig selv. Der 

Fordele og ulemper

Bip test har fordele og ulemper i forhold andersen test når vi tænker folkeskole. Andersen testen udstiller ikke nogle elever, som bip-test kan. Bip-test kan man have flere medpå engang, da der ikke behøver være en marker. 

Kaste test (boldmotorik test)

Jeg personligt mener jeg er en okay boldspiller, jeg blev meget overrasket over jeg i første omgang lå under middel. Jeg prøvede dog igen og kom op på 28, som er den høje del af middel. Jeg syntes det var svært, at kunne gøre det hurtigere, men mit fokus var også på ikke at skulle tabe bolden. 

Siddende stød med medicinbold

God test, jeg kastet 8,6 m og det var det bedste i min gruppe. Testen var fin, men svært ikke at forlade væggen med ryggen. 

Stående balance test

Det var en fin øvelse, der viste jeg havde en god balance. Jeg fandt et punkt på gulvet og skiftede ca. efter 30 sek med et nyt. Jeg brugte 4 punkter i denne test. Jeg glemte, at notere tiden ned, men jeg var den der stod der i længst tid af gruppe. 

Armstrækninger

Fin test. Jeg lavede 17 på et minut, min tekniske udførelse var eksponentiel faldende. Da jeg syrrede til efter 35 sekunder.  Jeg spændte ikke op i kroppen, som jeg skulle de sidste 25 sekunder.

Dette var en anerob test, fordi anaerobt arbejde kræver råstyrke eller eksplosionsstyrke, som styrkeløft. Der opstår en træthed og musklerne syrer til. Det er fordi der sker en ubalance i muskelcellernes indhold af kalium. Denne ubalance gør, at nervesignalerne fra hjernen bremses og ikke når effektivt frem til musklerne. Derfor kan de ikke arbejde optimalt. Det er derfor øvelsen ikke er længere end et minut. 

Kan man bruge det i folkeskolen?

Det syntes jeg. Eleverne vil få indblik i deres maksimale ilt optagelse, som de så kan træne i at forbedre. 

Jeg syntes de andre test var meget sjovt og der gik meget konkurrence i den. Det var sjovt og udfordrende. 

Der er også mulighed for at tænke fysiologi inden over dette og derfor kunne der være en god måde, at afvikle sådan nogle test efter et forløb om fysiologi. 


Kahoot!

Vi havde lavet nogle kahoot på holdet om aerob og anaerob træning og jeg syntes noget var meget svært og noget andet havde jeg okay styr på. Jeg har nok mest styr på anaerob, da det også er det jeg skrev opgave om. Jeg vandt den ene kathoot.

© 2017 Tobias Dalhoff Larsen, Idrætsblog.
Drevet af Webnode
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang