Hip hop og genreopgave

2018-04-13

Dagens program

Oplæg om dans af Susanne. Praksis hip hop dans og afslutning med genreopgaven.


Oplæg af Susanne

Oplægget tog udgangspunkt i opbygningen af en koreografi. Der var et tema, som gik igen igennem oplægget, som var entreprenørskabsundervisning.

Entreprenørskabsundervisning 

  • Den studerende skal kunne udvikle idrætsfaget såvel kreativt, innovativt som entreprenant på tværs af genre, discipliner og fysiske aktiviteter (læreruddannelsen) 
  • Innovation og entreprenørskab tydeligøres i alle fag (folkeskolen) 

Hvordan kan /skal læreren agere? 

Når vi som lærer skal undervise i dans og udtryk er det godt, at tage udgangspunkt i hillerødmoddelen. 

Modellen er bygget op, så man kan bestemme form og indhold i undervisningen. 

Lærerens rolle - underviser

Vi arbejder ud fra den viden som primært befinder sig hos underviseren. Underviserens rolle handler om at skabe en læringssituation, hvor viden kan overføres til deltagerne 

Lærerens rolle - vejleder

Vi arbejder med den tavse - personlige eller faglige - viden, der er i gruppen, men som endnu ikke er delt blandt deltagerne og derfor ikke er tydelig og brugbar til ændring af bevidsthed og handling. 

Det er vejlederens rolle at hjælpe gruppen med at gøre deres tavse viden tilgængelig

Lærerens rolle - facilitator 

Vi arbejder dels med den viden der er i gruppen af deltagere, og dels med den viden de endnu ikke har. (ikke-viden eller. tavs viden)

Det er facilitatorens opgave at skabe en læringsproces hvor både viden og ikke-viden kan komme i spil og føre frem til fælles ny (emergent) viden der er synliggjort blandt deltagerne.


Hip hop 

Vi skulle have forberedt to hip hop dansetrin hjemmefra. Vi gik sammen to og to, hvor vi skulle sammensætte de to dansetrin vi hver især havde forberedt hjemmefra til fire dansetrin. 

Da vi havde gjort det skulle vi nu over i en ny gruppe med seks gruppemedlemmer. Vi skulle sammensætte de forskellige gruppers dansetrin, så vi lavede en koreografi. 

Her ses vores hip hop dans: 


Genreopgaven 

Afslutningen på dagens undervisningen brugte vi på vores genreopgave. Vores genreopgave har vi trænet lidt på inden undervisningen. Vi danser genreren house. Videoen er fra en af de første gange vi prøvede den. 


Refleksion

Oplæg

Det var et godt oplæg, der gav en gode ideer til hvordan man kan gribe dans og udtryk an ude i folkeskolen. Det var godt vi fik det først i undervisningen, da det gav nogle gode refleksioner løbende af Susannes valg og sammensætning af undervisningen. 

Hip hop 

Jeg syntes det var en rigtig god måde at bygge en koreografi op på. Når alle havde forberedt to trin hjemmefra, så var der en grund basis, at arbejde ud fra for alle. Da vi sammensatte de forskellige trin var der også en motivation hos alle, fordi alle havde deres trin med i dansen.  

Genreopgave

Vores house dans, nåde vi at øve i en halv time. Vi føler den er på et højt niveau og vi bliver udfordret, men vi har rykket os meget alle sammen under selv studie. Vi ændrede en smule under undervisningen idag i forhold til videoen.  

Personligt

Jeg er overrasket over hvor meget vi har lært allerede nu. Jeg var personligt langt bagud på dans og kunne slet ikke finde ud af noget. Jeg ved godt jeg kan rykke mig meget endnu, men jeg kan se der er sket en udvikling. Jeg syntes også det er fedt jeg kan byde ind med noget til dans, nu når jeg har fået nogle flere ting i rygsækken. Idag lærte jeg også at tælle takter og det var en hjælp i forhold til hvornår man skiftede trin. 

© 2017 Tobias Dalhoff Larsen, Idrætsblog.
Drevet af Webnode
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang