Højdespring, Spydkast og Mellem- distanceløb

2018-09-07

Dagens program

Højdespring, Spydkast og Mellem- distanceløb


Højdespring 

Der findes forskellige teknikker, som man kan bruge i højdespring. Det anbefales, at man laver enten saksespring eller flopspring - disse to teknikker har mange fællestræk, og man kan med rette betragte saksespring som det ideelle forstadie til flopspring.

Læs om teknisk progression i højdespring: 


Spydkast  

Læs om teknisk progression i spydkast:


Mellemdistanceløb

Susanne og Leif sagde alle skulle bevæge sig 800 m, det var lige meget hvordan man kom igennem bare alle kom gennemførte. 

Vi skulle starte med at løbe 300 m, så man selv kunne regne ud hvor lang tid man var om at løbe 800 m. Vi var altså med til at sætte vores eget mål og blev inddelt i grupper der efter. 


Didaktisk overvejelser

Jeg har valgt at benytte mig af Hillerød-modellen. Hillerød modellen er et godt redskab til at arbejde med forskellige typer af opgavesituationer og når man vil arbejde med undervisningsdifferentiering, medbestemmelse samt inklusion. 

Modellen blev skabt under Hillerød-projektet fra 1980-1983.
Modellen blev skabt under Hillerød-projektet fra 1980-1983.

Højdespring

Susanne startede med at smide at sætte snoren op på en højde vi ikke kendte og så snakkede vi kort om hvilke forskellige slags spring vi kendte til. Derefter kunne vi selv bestemme hvordan vi ville komme over snoren. Da vi havde prøvet det lidt kom Susanne med nogle forskellige tiltag, som vi skulle følge, det kunne være at følge buen mere ind til springet og derefter skulle vi kigge i en bestemt retning. 

Susannes undervisning starter blokken 2a. Vi havde fået en ikke fået en instruktion i hvordan vi skulle komme over, så vi skulle afprøve nogle forskellige teknikker, samt fra de to forskellige sider. Vi havde en legende tilgang til dette denne disciplin. Derfor var formen åben, hvorimod indholdet var lukket, fordi vi havde fået at vide, at vi skulle over snoren.

Senere kom Susanne med nogle forskellige input, som vi skulle bruge det kunne være at benytte enkelt afsæt, kigge i en bestemt retning og tre skridts tilløb. Så Susannes undervisning udviklet sig til blok 1 med indholdet samt formen lukket. 

Spydkast  

Under Leifs undervisning i spydkast arbejder vi i blok 1, både formen og indholdet var lukket. Leif benyttede sig af mesterlæren, hvor vi skulle følge ham og gøre som han viste os. Leif valgte også at lukke formen af sikkerhedsmæssige årsager, så der ikke var nogle der kunne blive ramt af spyd. Der var ikke mulighed for medbestemmelse, da Leif havde valgt hvordan vi skulle gøre. Det gjorde at indholdet også var lukket. 

Mellemdistanceløb

Leif og Susannes undervisning i mellemdistanceløb arbejder vi i blok 2a. De sætter et krav til alle, at de skal bevæge sig 800 m. De valgte dog at have en åben formen, da man havde medindflydelse på om hvordan man ville komme igennem det. Vi havde også mulighed for selv at bestemme hvilken tid vi ville løbe de 800 m på. Vi satte altså vores eget mål. 


Refleksion over de didaktiske valg

Højdespring

Hvis jeg stod i en folkeskole ville jeg starte med, at undervise i landingen, så jeg ville lukke indholdet. Jeg ville sikre mine elever kunne lave en sikker landing, for at undgå skader og derefter sætte fokus på tilløbet, så jeg igen lukker indholdet. Når eleverne havde fået lidt rytme ind i deres tilløb, så ville jeg få eleverne til at have den legende tilgang til springet, her ville eleverne måske ubevidst bruge nogle de forøvelser, de har været igennem. Jeg ville altså åbne formen igen med et lukket indhold, da eleverne ville have en snor de skulle over. Min undervisning ville være et skift mellem blok 1 og 2a. Jeg tror jeg ville afslutte med at eleverne selv skulle vælge hvilken teknik de mener der er bedst og så lave en konkurrence på tre spring til hver. 

Spydkast  

Med de forhold vi havde den dag, så kunne det ikke gøres på en anden måde. Jeg tænker dog formen kan ændres i form af eleverne kan træne i at kast med bold eller en anden genstand i samme vagtklasse inden vi gå ud på atletikbanen. Så eleverne får en ide om hvordan det er at kaste med spyd i den vagtklasse. Jeg ville arbejde med tilløb hjemme og teknik, så der var de bedste forudsætninger inden vi rammer atletikbanen. Der kan arbejdes inde i blokken 2a. 

Mellemdistanceløb

Jeg mener Susanne og Leifs undervisning her var til UG og kryds og slange. Jeg har ingen forbedringer til mellemdistanceløb på 800 m. 

© 2017 Tobias Dalhoff Larsen, Idrætsblog.
Drevet af Webnode
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang