Jitterbug og vals
Dagens program
Dagen i dag var vi igennem en omgang dans, hvor vi har valgt at se på det i et didaktiskperspektiv i form af koreografitrappen:
Jitterbug med Astrid S
- Kopiere og genskabe
- Undervisningen startede med Astrid inddelte os i grupper af to og to. Herefter viste Astrid nogle grundtrin for herrerne og damerne som vi skulle kopiere.
- Bodystorme og eksperimentere
- Herefter blev vi sat til prøve trine af, som Astrid viste os.
- Udvælge og variere
- Astrid havde valgt hvilke trin vi skulle lære, så hun havde taget valgene for os. Vi havde ikke tid til at træne med kast og sving, men der virkede det som om Astrid havde en ide til hvordan vi også skulle have gjort.
- Øve og præcisere
- Vi gik ud med vores partner og øvede de grundtrin Astrid havde vist. Vi gjorde dette til forskellige takter, da Astrids grundtrin passer til forskellige takter.
- Fremvise og udtrykke
- Som afslutning blev alle par delt op i to hold og så alle par kunne fremvise deres dansetrin samt få noget feedback fra de andre grupper. Herefter byttede vi.
Vals med Susanne.
- Kopiere og genskabe
- Susanne startede med at vise nogle grundtrin som vi skulle kopiere/genskabe.
- Bodystorme og eksperimentere
- Derefter skulle vi lave bevægelserne/grundtrinene mellem hinanden. Efter otte takter skulle man finde den der var tættest på en og lave nogle nye grundtrin Susanne havde vist os. Dette skulle gøres overfor den man fandt sammen med imens personen også gjorde det. Vi skulle synkronisere vores trin så de passede til hinanden.
- Udvælge og variere
- Susanne havde planlagt/udvalgt hvilke trin, vi skulle arbejde videre med og hvilke variationer, som skulle tilføjes.
- Øve og præcisere
- Vi blev inddelt i tre grupper, der blev tildelt et nummer fra 1-3. Vi skulle øve grundtrinene, ved de var sammensat til en lille serie. Alle grupper skulle danse den samme serie, men forskudt af hinanden. Serierne blev fremvist, som en kanon.
- Fremvise og udtrykke
- Som afslutning på denne valse undervisning, skulle vi fremvise valse serien. De tre gruppe blev inddelt til kun to gruppe, så vi kunne fremvise det på skift.
Refleksion
Koreografitrappen giver i begge undervisnings sekvenser en god rød tråd til progression. Trine på Koreografitrappen kan springes let over, når underviseren har valgt trine på forhånd, som i vores tilfælde.
Når man kommer ud i ¨virkeligheden¨ og skal undervise, så ville det være oplagt, at eleverne havde en mere åben opgave. Her kunne eleverne have den frihed, hvor de selv kunne bestemme hvilke trin de ville bruge inden for den valgte dansegener. Eleverne kunne eksempelvis finde inspiration fra en video vi kunne give dem eller de selv kunne søge på YouTube og efterprøve dem. Koreografitrappen er et godt redskab, hvor man både kan gå op og ned på trappen.