Jonglering
Dagens program intro til modulet og praksis jonglering med ærteposer og tennisbolde.
Opvarmning
Vi startede med opvarmning. I opvarmningen skulle vi gå sammen tot og to om en tennisbold med en snor i. Den ene skulle styre tennisbolden og den anden skulle have sine hænder rundt om bolden ud at ramme den.
Jonglering
Leif viste os hvordan man jongleringer med tennisbolde i hænderne, hvorefter vi selv skulle afprøve det. Vi startede med at kaste en bold fra højre til venstre. Derefter to bolde og derefter tre bolde. Inden vi gik igang med de forskellige niveauer, viste Leif os hvordan man gør. Dette gjorde han fordi han havde fokus på hukommelsebegrebet.
Vi snakkede om hukommelsebegrebet som kan deles i to hovedområder. Vi afprøvede hukommelsebegrebet i praksis:
Når Leif havde vist os hvordan man jonglerer, skulle bruge nondeklarative (implicitte) det er der hvor processen kan udtrykkes / forevises ved bevidst eller ubevidst handling - men ikke beskrives.
Bagefter fik vi vist en video, hvor der blev fortalt teknik bag jonglering. Så nu når vi skulle afprøve den teori omkring jonglering i praksis, vi brugte nu den deklarative (eksplicitte), som er fakta eller begivenheder.
De to hovedområder deles i forskellige undergrupper.
Semantisk
= Fakta
Episodisk
= Begivenheder
Motorisk
hukommelse = idrætslige færdigheder
Priming = Handling ud fra underbevidst
forventning
Associativ
= betinget adfærd (Pavlovs Hunde)
Non-associativ
Sensitivering = mindre og mindre respons
Habituering = større og større respons
Refleksion
Timen var bygget godt op, da det var første gang vi havde dette fag. Det var en stille opvarmning, men vores hjerne var på arbejde og det passede godt, i forhold til jonglering. Jeg var selv ikke god til jonglering, men der skete en udvikling, efter vi havde set den video med teori bag jonglering.
Dette ville være en god måde at arbejde med elevers, motorik med bold. Hjernerne er igang og den er på hårdt arbejde, fordi man tænker meget over hvordan der skal kastes og gribes.