Opvarmning test af musik
Dagens program oplæg fra Susanne om opvarmning og takter i opvarmning
Susannes oplæg tog udgangspunkt i træningsformer, musik og opgaven
Træningsformer
- Koordinationstræning (hjerne/nervesystem)
- Bevægelighedstræning (led)
- Styrketræning (muskler)
- Muskeludholdenhed
- Maksimal styrke, eksplosiv styrke /spændstighed
- Konditions træning (kredsløb)
- anaerobe arbejdsevne (syretræn.)/ Hurtighedstræning
- aerobe arbejdsevne -Distanstance-træning Fartleg Intervaltræning
BPM og takter
Her ses skemaet der kan bruges til at finde musik til de forskellige øvelser. Vi brugte skemaet i undervisningen. Vi hørte en stykke musik imens vi talte takter og tog tid. Vi kunne på den måde bestemme hvilke øvelser der passede bedst på musikken.
Opgaven
- I skal i studiegrupper udarbejde et opvarmningsprogram til musik og I skal anvende musikken som "redskab"
- Det skal indeholde øvelser inden for:
Bevægelighed (husk det er andet end udstrækning)
- Styrke
- Kondition
- Koordination
Øvelserne skal være funktionelle i forhold til elever i folkeskolen. I bestemmer selv klassetrin.
Bemærk det skal ikke være et opvarmningsprogram fra "fodboldklubben" eller et cirkeltræningsprogram!
- Programmet må max tage 18 -20 min. og I lede jeres studiekammerater i gennem opvarmningsprogrammet og begrunde det ud fra et fysiologisk perspektiv ca. 10 min
Vores tilgang til opgave
Vi startede at vælge klasse trin vi ville have fokus på i vores opvarmning, det blev sjette klassetrin. Derefter lavede vi en brainstorm, hvor alle kom med indput til øvelser vi kunne lave. Da vi havde en grund ide, så prøvede vi at gå ind og lave noget gang og løb i hallen, hvor vi testede det af til musikken.
Tilgangen til opvarmningen med fokus på sjette klassetrin.
- 6-7. kl Kroppens muligheder - kende til principperne for
opvarmning + elementær skadesforebyggelse via opvarmning og udspændig
FFM
Jeg har taget udgangspunkt i færdigheds- og vidensmål (efter 5. klassetrin), da vi har sat fokus på sjette klassetrin.
Kropsbasis (fase 1 og 2)
Fase 1
- Eleven kan anvende balance og kropsspænding
- Eleven har viden om vægtfordeling, understøttelsesflade, spænding og afspænding
Fase 2
- Eleven kan skifte
mellem balance
og ubalance i
bevægelse
- Eleven har viden
om vægtforskydning
Fysisk træning (fase 1 og 3)
Fase 1
- Eleven kan udføre
opvarmningsøvelser
- Eleven har viden
om grundlæggende
opvarmningsøvelser
Fase 3
- Eleven kan
udføre basal
grundtræning
- Eleven har viden om grundtræningselementer
Refleksioner
Jeg syntes det var et godt oplæg, som tog udgangspunkt i opvarmning. Vi kom godt i gang med opgaven, da vi havde været igennem musik øvelserne og havde prøvet Susannes opvarmning fra sidst. Det er en god opgave for os, for vi bliver tvunget til at tænke opvarmning på vores ejet niveau og hvordan, man ville gøre på elevernes niveau.
Opgaven kunne også være en opgave eleverne blev stillet i udskolingen.
De FFM er udvalgt ud fra vores valg af sjette klassetrin.