Redskaber i praksis (Opvarmning, 7 talsstilling, kip og forlæns rotationsspring/salto)
Dagens program
Opvarmning af Susanne og træning af 7 talsstilling, kip og forlæns rotationsspring/salto.
Opvarmning
Vi startede med at følge efter Susanne i hendes opvarmningsprogram, som bestod af:
- Gå rundt i takt til musik
- Løbe frem og tilbage i salen
- Styrke/spændings øvelser (ryg, mave arme) i takt til musik
- Udstrækning
Denne opbygning ville være noget eleverne selv kunne lave, når det var blevet gentaget med den samme musik flere gange. Det ville være en hjælp så man kunne sætte noget op, som man skulle bruge efter opvarmningen. Eleverne ville selv kunne lave øvelserne, til den musik, som de kender.
Spring
Vi arbejdede videre med vores kip/overslag, hvor vi lavede nogle for øvelser, som var:
- Almindelig håndstand
- 7-stillingen, spring.
Vi lavede opstilling til trampolinbanen, som lå med trampolinen
for enden af madrassen der var på langs. Under kip/overslag springene trænede vi modtagning,
hvor vi bruger den nærmeste hånd til at sig hej, den skal placeres på skulderen i gaffeltag. Den modsatte hånd
skal ligge på tyngdepunktet.
Vi skulle prøve at træne et nyt spring rotationsspring/salto. Vi lavede nogle øvelser inden vi gjorde det på trampolin. Vi skulle lave forlænsrulle over de genstande vi mødte i salen. Nogle af genstandene var høje (saltoplin) og andre lave (madrasser i forskellige former). For at sikre alle kom til at lave forlænsrulle over saltoplinten, blev vi delt ud i gruppen ved en hver. Der blev sat fokus på at sætte hænderne inde på saltoplinten og ikke på siderne. Herefter gik vi over til trampolinen og lavede den samme øvelse med modtagning som ved kip/overslag.
Her ses jeg der lave en salto øvelse
Refleksioner
Det var en god opbygning i i dagens undervisning. Jeg syntes selv der var fremgang i mine spring. Jeg ved der skal trænes mere, men jeg kan se de øvelser vi laver har en effekt på mine spring.
De forlænsruller vi lavede på de forskellige genstande er noget jeg vil tage med og bruges en dag ude i praksis. Det gav en tryghed med salto inden vi kom over til trampolinen.
Susannes refleksion efter lektionen:
Det er ikke smart, at lave både et overslag og et rotationsspring samme dag, for folk der ikke er rutineret. Man arbejder nemlig på to forskellige måder med den tonisk halsrefleks. Når man laver et rotationsspring så runder du i hals og ryg, så den tonisk halsrefleks for dig til at runde sammen. Omvendt når man laver overslag så forsøger du, at rette ud og kipper. Der strækker den toniske halsrefleks kroppen ud.
Skulle det her laves ude i praksis, ville jeg tage udgangs punkt i ffm. Hvor der ville være fokus på området redskabsaktiviteter og alsidig idrætsudøvelse i kompetence området . Det ville være efter 7 klasse trin fase 1 og 2.